The study of peculiarities of creating the brand of a higher education institution
DOI:
https://doi.org/10.24959/nphj.21.60Keywords:
higher education institution brand; higher education institution; management; educational service; brand creation modelsAbstract
Aim. To study peculiarities of the brand of a higher education institution, to determine the factors affecting the success of the brand development for a higher education institution, to substantiate theoretical and methodological measures for creating a brand of a higher education institution.
Materials and methods. The object of our research was the literature data on the brand system of a higher education institution. Statistical, analytical, comparative and logical research methods were used in the work.
Results and discussion. The scientific works of researchers who studied the concept of a “higher education institution brand” have been studied. The definition of “branding of educational services” has been proposed. The distinctive features of educational services – tangible, intangible and imaginary – have been formed. The structure of quality of educational services in the form of the three-level factor model has been proposed: the quality of the interaction of a higher education institution as a producer of educational service with the target audience, the quality of the external environment, and the quality of the educational service result. The elements and components of the higher education institution brand have been formed. It has been proposed to consider the brand of a higher education institution from three points of view, in particular, the internal potential; the interaction with the environment; the development of an educational institution. Peculiarities of the brand of a higher education institution have been determined. The impact of the brand of the educational institution on different audiences has been noted, namely: applicants and (or) their parents; students; competitors; the state; society. The functional, psychological and cultural influence of the brand of a higher education institution has been studied. The main conditions of a successful brand of a higher education institution have been formulated. The system of functions of the educational brand has been highlighted. The brand effectiveness of a higher education institution has been generalized. Factors affecting the brand of a higher education institution have been studied. The internal and external appearance of the brand of a higher education institution has been investigated. The models of the brand of a higher education institution in the education market have been studied.
Conclusions. The algorithm for the dynamic brand management of a higher education institution has been proposed. The advantages of creating an educational brand have been determined.
References
Міністерство освіти і науки України. URL: mon.gov.ua
Грант Дж. Манифест инноваций бренда. Как создаются бренды, переориентация рынков и преодоление стереотипов / пер. с англ. A. M. Орешкиной. Москва : Группа ИДТ, 2007. 272 с.
Syrett M. The tragedy of advertising commons. 2004. URL: www.marketingprofs.com.
Аакера Д., Йохимштайлер Э. Бренд-лидерство: новая концепция брендинга. Москва : ИД Гребенникова, 2003. 433 с.
Wasserman Т. Р&G to explore media other than TV. Brandsweek, 2005.
Нечаева Е. С., Туркина В. А. Брендинг в системе высшего образования. Известия Тульского государственного университета. Экономические и юридические науки. 2013. № 3–1. С. 141–149.
Ванюшкина В. В. Бренд высшего профессионального учреждения: особенности формирования и продвижения : автореф. дис. …канд. экон. наук. Ростов-на-Дону, 2011. 24 с.
Краева И. А. Позиционирование бренда ННГУ на рынке образовательных услуг. Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2007. № 1 (6). С. 35–39.
Селюков М. В., Шалыгина Н. П. Бренд-технологии в системе управления высшим учебным заведением. Современные проблемы науки и образования. 2012. № 5. С. 260.
Чернышева Е. К. Методы формирования бренд-системы образовательного учреждения: дис. … канд. экон. наук. Санкт-Петербург, 2011. 190 с.
Хачатурян Н. Р. Формирование брэнда регионального высшего учебного заведения (на примере вузов г. Ростова-на-Дону): дис. …канд. пед. наук. Ростов-на-Дону, 2008. 148 с.
Пашкус В. Ю. Активные маркетинговые стратегии на рынке образовательных услуг: бренд российского вуза в современной конкурентной среде. Стратегический менеджмент. 2011. № 02 (14). С. 82–88.
Беккер Е. Г. Особенности бренда вуза. Вестник Финансового университета. 2012. № 2 (68). С. 121–133.
Бакасова О. А. Влияние социальных ожиданий студентов в отношении бренда университета на развитие академической мотивации. Бизнес. Образование. Право. Вестник Волгоградского института бизнеса. 2016. № 1 (34). С. 264–268. URL: http://vestnik.volbi.ru/upload/numbers/134/article-134-1596.pdf.
Митрофанова Т. Ю., Кныш В. А. Выбор конкурентной стратегии вуза на основе анализа показателей капитала бренда. Проблемы современной экономики. 2010. № 3 (35). С. 398–401.
Грошев И., Краснослободцев А. Экономические модели брендинга. Общество и экономика. 2013. № 1–2. С. 201–215.
Аликперов И. М., Жадько Е. А., Тимохина Г. С. Модель управления брендом образовательной организации. Экономика и предпринимательство. 2016. № 11–2 (76). С. 474–477.
Иванова З. И., Кофанов А. В., Еленев К. С. Продвижение бренда государственного вуза: от построения модели восприятия бренда до разработки концепта маркетинговых коммуникаций. Маркетинг и маркетинговые исследования. 2011. № 1. С. 38–49.
Кайгородова Д. А. Бренд вуза: сущность, конкурентные преимущества и концептуальная модель его формирования. Социогуманитарный вестник. 2012. № 1 (8). С. 37–41.
Скотникова А. В. Бренд-менеджмент как механизм эффективного позиционирования современного отраслевого вуза в конкурентной среде. Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2016. № 9 (139). С. 175–181.
Лухменева Е. П., Калиева О. М. Особенности формирования и продвижения бренда вуза. Вестник ОГУ. 2012. № 13 (149). С. 228–231.
Аюпова В. К. Функциональный алгоритм управления брендом образовательных услуг. URL: https://www.sworld.com.ua/index.php/current-status-and-the-development-of-the-education-c112/11968-c112-008.
Маркетинг образовательных услуг : учебн. пособие / Н. А. Пашкус и др. Санкт-Петербург : Книжный Дом, 2007. 276 с.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 National University of Pharmacy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).