Analysis of the use of PR-technologies by domestic pharmaceutical enterprises in the implementation of socially oriented marketing in the conditions of the global COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.24959/nphj.22.71Keywords:
pharmaceutical enterprises; socially oriented marketing; social responsibility; Public Relations; COVID-19Abstract
Today, leading foreign and domestic pharmaceutical companies are aware of the importance of using socially oriented tools of marketing communication to achieve economic stability, strengthen competitive positions and form a positive image at the pharmaceutical market.
Aim. To study PR-technologies used by domestic pharmaceutical companies as part of the implementation of the concept of socially oriented marketing in the global COVID-19 pandemic.
Materials and methods. The methods of logical and meaningful problem formation, desk marketing research, the content analysis of publications in scientific and practice-oriented medical and pharmaceutical literature were used in the work.
Results and discussion. The issues of social responsibility of pharmaceutical industry enterprises as a key factor in the successful development of companies under the conditions of coronavirus infection have been highlighted. The specificity
has been considered, and the features of modern PR-tools of pharmaceutical companies have been determined. The Internet resources play an important role among them. The content analysis of the web-sites of the TOP-5 major manufacturers of drugs at the pharmaceutical market of Ukraine has been conducted; the social responsibility areas and the main PR-technologies have been analyzed.
Conclusions. It has been found that the leading domestic pharmaceutical companies take an active public position and constantly implement various social programs aimed at supporting the society welfare, especially in the conditions of the COVID-19 pandemic. The information content of the sites of the enterprises under study fully reflects the activities of companies in the field of public relations on the principles of openness, relevance, reliability and social responsibility. Considerable attention is paid to the quality, safety and availability of pharmaceutical products and the provision of
appropriate assistance to healthcare institutions in the fight against COVID-19.
References
Котвіцька А. А., Кубарєва І. В., Сурікова І. О. Вивчення основних етапів становлення та розвитку соціальної фармації у світі та в Україні. Фармацевтичний часопис. 2017. № 3. С. 70–76. DOI: https://doi.org/10.11603/2312-0967.2017.3.8096.
Посилкіна О. В., Братішко Г. В., Кубасова Ю. С. Формування системи оцінки соціальної відповідальності фармацевтичного бізнесу. Клінічна фармація. 2015. Т. 19, № 2. C. 4–8. DOI: https://doi.org/10.24959/cphj.15.1340.
Панченко О. В. PR у системі ефективних маркетингових комунікацій. Ефективна економіка. 2011. № 12. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=869.
Полякова Е. Последствия пандемии COVID-19 для фармацевтики: вызовы для отрасли и для страны. URL: https://www.capitaltimes.com/kak-pandemiya-povliyala-na-rynki-farmacevtik.
Фармацевтический маркетинг и коронавирус: работа над ошибками. URL: https://adindex.ru/publication/opinion/marketing/2020/06/2/282404.phtml.
Пандемія COVID-19: аспекти впливу на економіку, систему охорони здоров’я та фармринок. Щотижневик «Аптека». 2020. № 35 (1256). URL: https://www.apteka.ua/article/563524.
Лисак Г. М. Оптимізація ринкової діяльності фармацевтичних підприємств з використанням концепції зв’язків з громадськістю : автореф. дис. … канд. фармацевт. наук. Харків, 2004. 19 с.
Мнушко З. М., Ольховська А. Б. Соціальне інвестування фармацевтичних підприємств як складова їх PR-стратегії. Актуальні питання економіки, менеджменту, маркетингу : матеріали VІІ Міжнар. наук.-практ. конф., м. Львів, 10-11 лют. 2012 р. Львів : Львівська економічна фундація, 2012. Ч. І. С. 117–118.
Ольховська А. Б. Соціально-відповідальні аспекти маркетингової діяльності у складі PR-стратегії фармацевтичних підприємств. Соціальна фармація: стан, проблеми та перспективи : матеріали Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., м. Харків, 17-20 берез. 2014 р. Харків : НФаУ, 2014. С. 428–430.
Толочко В. М., Зарічкова М. В. Посилення соціальної відповідальності в діяльності аптечних закладів України. Соціальна фармація : стан, проблеми та перспективи : матеріали Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф., м. Харків, 17–20 бер. 2014 р. Харків : НФаУ, 2014. C. 128–132.
Bratishko Yu. S. Assessment of social responsibility of pharmaceutical business. Problems of social and economic development of business : сollection of scientific articles. Montreal : Publish.house «BREEZE», 2014. Vol. 1. Р. 205–209.
Друкер П. Ф. Практика менеджмента. Москва : Вильямс, 2002. 397 с.
Котлер Ф., Армстронг Г. Основы маркетинга / пер. с англ. Т. В. Клекоты. 9-е изд. Москва : Вильямс, 2003. 1200 с.
Ламбен Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок / ред. В. Б. Колчанова; пер. с англ. Санкт-Петербург : Питер, 2004. 800 с.
Харрингтон Дж. Совершенство управления процессами. Москва : Стандарты и качество, 2007. 192 с.
Carroll A. B. Corporate Social Responsibility: Evolution of Definitional Construct. Business and Society. 1999. Vol. 38, № 3. P. 268–295. DOI: https://doi.org/10.1177/000765039903800303.
Davis K. The case for and against business assumption of social responsibilities. Academy of Management Journal. 1973. Vol. 16, Iss. 2. P. 312–322. DOI: https://doi.org/10.2307/255331.
Porter M. E., Kramer M. R. Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review. 2006. Р. 78–92. URL: https://hbr.org/2006/12/strategy-and-society-the-link-between-competitive-advantageand-corporate-social-responsibility.
Watson T. The evolution of public relations measurement and evaluation. Public Relations Review. 2012. № 38 (3). Р. 390–398. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2011.12.018.
Никитина Ю. Технологии PR-менеджмента в фармацевтическом бизнесе. Фармацевтические ведомости. 2007. № 10. URL: https://www.alppp.ru/law/informacija-i-informatizacija/43/statja--tehnologii--menedzhmenta-v-farmacevticheskom-biznese.html.
Широкова И. Эволюция PR-услуг на российском фармрынке. Ремедиум. 2012. № 10. С. 20–27.
Балабанова Л. В., Савельєва К. В. Паблік рилейшнз : навч. посіб. Київ : ВД Професіонал, 2008. 528 с.
Какие PR-инструменты эффективны на фармацевтическом рынке? Мнение участников. Еженедельник «Аптека». 2010. URL: https://www.apteka.ua/article/31387.
Корпорація «Артеріум» : офіц. сайт. URL: https://www.arterium.ua/.
ПАТ «Фармак» : офіц. сайт. URL: https://farmak.ua.
Фармацевтична компанія «Здоров’я» : офіц. сайт. URL: https://zt.com.ua/.
Фармацевтична корпорація «Юрія-Фарм» : офіц. сайт. URL: https://www.uf.ua/.
Фармацевтична фірма «Дарниця» : офіц. сайт. URL: https://www.darnitsa.ua/.
Інфографічний довідник «Фармацевтика України 2019». URL: https:// www.darnitsa.ua/press-center/novini-kompan/pharmaceutical-of-ukraine.
Фармацевти на передовій. Триває боротьба з коронавірусом, вплив якого відчуває вся світова економіка. URL: https://farmak.ua/special/farma-galuz-innovaczij/.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 National University of Pharmacy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).