The study of factors affecting the socio-psychological climate in the labor collective of a pharmacy institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24959/nphj.22.84

Keywords:

socio-psychological climate; pharmacy; labor collective; affecting factors; pharmacist

Abstract

Aim. To study the theoretical foundations of the socio-psychological climate of a pharmacy institution and determine the factors affecting it.

Materials and methods. The methods of generalization, analysis and synthesis, content analysis were used in the study. An expert survey was used to determine the factors affecting the socio-psychological climate in the pharmacy. All members of the staff working in the pharmacy took part in the survey. The total number of respondents who participated in the expert study was 563 pharmacists. The study covered all regions of Ukraine. The results of the survey are significant and consistent.

Results and discussion. The approaches to defining the essence of the “socio-psychological climate” concept have been studied. The generalized definition of “socio-psychological climate of a pharmacy institution” can be defined as the mood and relationships developed in the labor collective and manifested as a set of psychological conditions
that promote or hinder joint activities and the personal development of each employee. Factors affecting the sociopsychological climate in the labor collective of the pharmacy have been studied.

Conclusions. The socio-psychological climate is the result of joint activities of members of the labor collective and their interpersonal interaction; it is manifested itself in the mood and opinions of the team, well-being and assessments of the pharmacist’s living conditions in the team and expressed in relationships related to work and the solution of common tasks.

Author Biography

N.V. Andrienko, National University of Pharmacy of the Ministry of Health of Ukraine

postgraduate student of the Department of Management and Public Administration

References

Свенцицкий А. С. Социальная психология управления : учеб. пособие / под ред. Е. С. Кузьмина. Ленинград : ЛГУ, 1986. 176 с.

Обозов Н. Н. Психология межличностных отношений. Киев : Лыбидь, 1990. 191 с.

Платонов К. К. О формировании психологического климата в коллективе. Москва, 1977. 138 с.

Актуальные проблемы социальной психологии. Москва, 1981. 96 с.

Русалинова А. А. Проблемы промышленной социальной психологии. Санкт-Петербург : СПбГУ, 2009. 516 с.

Лутошкин А. Н. Психологический климат коллектива. Возрастная и педагогическая психология. Хрестоматия / под ред. И. Дубровиной, А. Прихожан, А. Зацепина. Москва : Академия, 2008. 368 с.

Социально-психологический климат коллектива. Спецпрактикум по социальной психологии / под ред. Ю. М. Жукова. Москва : МГУ, 1981. 77 с.

Шепель В. Управленческая психология. Москва : Экономика, 1984. 248 с.

Парыгин Б. Д. Социальная психология. Истоки и перспективы. Санкт-Петербург : СПбГУП, 2010. 533 с.

Косолапов Н. А. Социальная психология и международные отношения. Москва : Наука, 1983. 271 с.

Коган Л. Н. Социология культуры : учеб. пособие. Екатеринбург : УГУ, 1992. 120 с.

Ломов Б. Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. Москва, 1984. 446 с.

Обозов Н. Н. Межличностные отношения. Ленинград : ЛГУ, 1979. 151 с.

Регуляция социально-психологического климата трудового коллектива / под ред. Б. Д. Парыгина. Ленинград : Наука, 1986. 239 с.

Шакуров Р. Х. Социально-психологические основы управления : руководитель и педагогический коллектив. Москва : Просвещение, 1990. 208 с.

Коломінський Н. Л. Формування сприятливого соціально-психологічного клімату в колективах установ освіти : навч. посіб. для студентів вузів, керівників установ освіти, психологів, педагогів. Київ : МАУП, 1996. 241 с.

Платонов Ю. П. Психология коллективной деятельности. Теоретико-методологический аспект. Санкт-Петербург : Речь, 2008. 368 с.

Рощин С. К. Об исследовании организационного климата. Санкт-Петербург : Питер, 2000. 403 с.

Русалинова А. А. Изучение социально-психологического климата в первичных производственных коллективах. Санкт-Петербург : Питер, 2000. 421 с.

Aronson E., Wilson T. D., Akert R. Sozialpsychologie. Hallbergmoos : Pearson, 2014. 201 р.

Cillessen A. H. N., Marks P. E. L. Conceptualizing and Measuring Popularity. New York, London : The Guildford Press, 2011. 183 р.

Berkowitz L. On the consideration of automatic as well as controlled psychological processes in aggression. Aggressive Behavior. 2008. № 34 (2). Р. 117–129. DOI: https://doi.org/10.1002/ab.20244.

Downloads

Published

2022-02-07

Issue

Section

Organization and Economy of Pharmacy